Omogućiti parkiranje izvan uskog središta grada

  • Potrebno je destimulirati dolazak automobila u prometno zakrčen centar grada, a za to je potrebno buduća velika parkirališta i garaže graditi izvan gradskog središta.
  • Graditi javne garaže na obodu centra grada.
  • Uspostaviti funkcionalan Park&Ride sustav
1 Like

Generalno se slažem s ovom idejom, ali da bi se ona realizirala moraju postojati preduvjeti! A osnovni preduvjet za ovo je izgradnja metroa, a tada se uz terminale metroa mogu sagraditi ogromni P+R parkinzi! Ovako to doista nema puno smisla, jer tramvajska mreža ni uz poboljšanja ne bi mogla progutati toliki broj putnika! A što se tiče destimuliranja dolaska automobila u centar - i za to je najbolji “lijek” upravo METRO! Pogledajte samo kako je u Beču - zbog izuzetno dobro riješenog JGP-a putem metroa u centar ne dolazi puno ljudi autima, budući da im je JGP-om bolje, brže i jeftinije! Eto, kad to bude riješeno u Zagrebu tada će se i kod nas smanjiti korištenje automobila po centru.

Javne garaže i parkinzi na obodu grada mogu funkcionirati samo uz minimalnu dnevnu cijenu ili čak besplatno, u suprotnom slučaju su destimulirajući za vlasnike auta. Uz takve parkinge obavezno osigurati javni prijevoz do centra (uključujući i bicikle).

1 Like

Odgovor GZomanid-u: Da, to se slažem da cijena mora biti minimalna, ili još bolje da ovakvi P+R parkinzi budu besplatni, ili uključeni u cijenu javnog prijevoza. Međutim, treba doista osigurati adekvatni javni prijevoz do centra! A to sigurno za sve nisu bicikli, to bi doista bilo neozbiljno. Treba biti brz i efikasan prijevoz velikog kapaciteta od takvih parkirališta do centra, a da još jednom ponovim - to se ne može ostvariti tramvajima, već samo metroom ili eventualno željeznicom (ukoliko bi vrlo često išla).

Imamo li mogućnost za metro tj gdje vi mislite da bi trebala biti početna,a gdje zadnja stanica metroa
kad bi došlo do izgradnje?

Astrica, da odgovorim: metro bi imao barem dvije do tri linije. Prije nego se krene u gradnju naravno treba dobro sagledati koje trase bi bile najbolje, ali ja otprilike vidim slijedeće:

  1. Sjever-jug: po meni bi išao od Dolja, gdje bi bila veza na buduću žičaru (ako se bude napravila), te na autobuse za Markuševec, Jazbinu i ostale kvartove tog dijela Podsljemena. Također, ovdje bi bilo dobro napraviti P+R za stanovnike Podsljemenske zone. Dakle od Dolja bi kretao preko Mihaljevca, Medveščaka, zatim ispod Kaptola do Trga Bana Jelačića, dalje ispod Zrinjevca do Gl. kolodvora, te dalje preko Trnja do Novog Zagreba, gdje bi se eventualno račvao u dva pravca - jedan bi pokrivao istok, a drugi zapad Novog Zagreba. Napominjem da bi pri tome podzemni dio bio samo negdje od Medveščaka tamo blizu Male scene pa do Trnja, tamo negdje iza fontana. Sve ostalo bi moglo biti nadzemno (ali naravno strogo denivelirano i izolirano od ostalog prometa), čime cijena doista ne bi bila puno prevelika za benefit koji donosi! U Novom Zagrebu bi negdje na kraju ove linije isto bio veliki P+R.
  2. Istok-zapad: jedna od ovih linija mogla bi biti “ne-klasični” metro, tj. na njoj bi se mogla koristiti postojeća željeznička pruga i vrsta vozila koja može ići po njoj. Međutim, uz to bi svakako bio neophodan i drugi pravac pravog metroa u smjeru istok-zapad. Po meni bi on počinjao negdje oko Jankomira, išao preko Španskog, Prečkog, možda dijela Jaruna, zatim zakretao preko Trešnjevke sve do centra grada, gdje bi se na Trgu Bana Jelačića križao s linijom sjever-jug. Od tamo bi dalje išao preko Kvatrića do Dubrave, prolazivši kroz Gornju Dubravu, dakle one dijelove koji nisu pokriveni postojećom željezničkom prugom, a bilo bi dobro provesti ga skroz do Sesveta, te tamo napraviti interkonekciju s željezničkom prugom. I ovdje bi jako velik dio ovog metroa bio nadzeman, a pod zemljom bi trebao ići samo dio od Trešnjevke do Maksimira. Također bi se i na krajevima ovog metroa mogli napraviti veliki P+R, a isto tako i uz postojeću željezničku prugu na području Podsuseda i Sesveta, a budući da ta pruga već sada postoji - ovaj P+R bi se mogao već sada izvesti!
    Eto, ovako si ja zamišljam osnovni “kostur” metro sustava u Zagrebu. Prema daljnjim potrebama sustav bi se mogao širiti i nadograđivati novim linijama, baš kao što se to u Beču radi cijelo vrijeme - svake godine se napravi neko proširenje mreže.
    Što se rokova tiče - realno bi bilo tijekom ovog mandata, dakle u iduće jedno 4 godine izraditi sve detaljne planove i projekte, definirati točne trase, ishoditi dozvole, te naravno aplicirati na EU - fondove i naći sredstva. Nakon toga bi se moglo krenuti u radove, koji bi trajali zasigurno nekoliko godina. Tako da bi bilo realno da prve dvije linije profunkcioniraju u najviše 10 godina od sada. To izgleda daleko, ali taj period začas prođe. A ako SADA to ne pokrenemo - u tom slučaju će za 10 godina prometno stanje u gradu biti zasigurno još puno gore nego je to sada, a vidite koliko vremena treba da se metro realizira. Također, svi bi trebali shvatiti da je to projekt od više mandata i da po tom pitanju mora postojati konsenzus, te da svaka iduća vlast koja dođe treba nastaviti gdje je prethodna stala, a ne onda sve stopirati. Jedino tako se može naprijed!
    I još da nešto objasnim nekima od vas kojima neke stvari nisu jasne: tramvajski sustav bi i dalje ostao, možda u nešto smanjenom obliku, ali tramvaji i autobusi bi trebali i dalje postojati u Zagrebu. Oni bi se koristili za kratka putovanja, budući da je mreža metro-stanica puno rjeđa, a također bi se koristili kao “feederi” metroa, tj. da kupe putnike po kvartovima koji nisu jako blizu metroa i da ih dovedu do njegove stanice. Dakle, metro bi postao okosnica mreže i znatno ubrzao putovanje, te rasteretio tramvaje i autobuse, a također rasteretio centar grada od viška automobila!

Pozdrav,
u načelu se slažem s metroom kao dugoročnim ciljem. Potrebno je tijekom jednog mandata definirati konkretne trase i projekte, te krenuti u njihovu realizaciju itd.

Ipak, kad se čitaju postovi o metrou ostaje dojam kako se praktički čeka metro da riješi sve prometne probleme u gradu poput čarobnog štapića, a dotada se možemo strpjeti, uz deklarativne izjave “tramvajski promet treba poboljšati”, “treba kontrolirati žute trake i sl”. No mislim da tijekom jednog mandata je moguće započeti a i riješiti puno više od toga, kao što je već i pisano u temi promet.
Naime, glavna prednost metroa je brz i pouzdan prijevoz kroz grad, gdje su tipične prosječne brzine oko 30-40 km/h. Ono što primarno omogućuje tu brzinu je slobodan koridor izoliran od prometa, dok je tehnologija ipak manje bitna. Drugim riječima, nije nužno da jedino puna (“teška”) željeznica može postići željenu prosječnu brzinu…takvu brzinu moguće je postići i tramvajem i autobusom ako je moguće osigurati slobodan koridor.

Primjerice, kad bismo nekim čudom uspjeli kompletnu tramvajsku mrežu ovakvu kakva jest danas (znači bez ikakvih dodataka/dogradnji) translatirati pod zemlju, dobili bismo sustav prijevoza vrlo blizak metrou koji bi bio i više nego primjeren za Zagreb. Isti efekt bi se postigao i kad bi tramvaj vozio kompletno izoliran/deniveliran od ostalog prometa pa čak i od semafora, poput današnje linije 15. Naravno, to su karikirane ideje za ilustraciju poante, ali i kao ideal za inspiraciju.
Ono što se vođeno tim idealom može i treba je ipak projektirati pokoju podzemnu tramvajsku dionicu na kritičnim dijelovima, denivelaciju pojedinih križanja, sinkronizaciju semafora i sl…kako bi se što više približili idealnoj prosječnoj brzini i pouzdanosti (30-40 km/h). Također bi se i nove tramvajske dionice (npr. Črnomerec-Jarun) moglo u startu projektirati na način da su što više izolirane i denivelirane od automobilskog prometa. Na sličan način se može podići i brzina i kvaliteta autobusnog prometa za neke ključne linije pokrivanjem nekoliko kapitalnih pravaca (“metrobus”/BRT).
Mnoge od ovih mjera su doista izvedive ili ih je moguće dovesti do visokog stupnja izvedbe već u jednom mandatu. Takvo ubrzanje javnog prijevoza uvodilo bi se dakako postupno - liniju po liniju; dionicu po dionicu. Paralelno s dovršetkom neke brze tramvajske ili autobusne linije onda je moguće i smisleno na krajevima linije izrađivati javne garaže odnosno park+ride sustave.
Ovakvim kombiniranim pristupom moguće je puno brže postići vidljiva i mjerljiva poboljšanja javnog prijevoza neovisno o metrou koji bi ostao dugoročni cilj.

Drago mi je da se većina nas koji ovdje diskutiramo uglavnom slažemo o koncepciji rješenja prometnih problema u Zagrebu! Dakle, da rezimiram sve rečeno - treba pod hitno pokrenuti izradu planova i projekata za metro, budući da to traje duže vremena, a dok se to ne realizira isto tako maksimalno raditi na poboljšanju postojećeg sustava! Ali doista nešto treba napokon učiniti, a ne stvari desetljećima ostavljati kakve jesu!

Metro je zaista lijepa zamisao, ali mislim da se geolozi ne bi složili s njom. Zagreb je na izrazito trusnom području i mislim da će, ako se i započne s izgradnjom, biti velikih poteškoća.

Metro je utopija.
Vec da smanjimo promet automobilima i prorijedimo tramvaj stanice tako da nisu (kao u centru) na stotinjak metara jedna od druge, javni promet bio bi brzi i efikasniji.
Treba se takoder pametno uskladit njihov raspored, koliko cesto vidimo da dva ista broja klize jedna iza drugog od trga do dubrave npr.
Mozda razmisliti i o iskljucivo nadzemnom metrou također.

1 Like